Måndag 4e dec, Pos 44gr S, 91gr O 1500 nm kvar

Hej vännen
Nu har vi haft lite lugnare väder några dagar, framförallt torrare på däck. Lite småstänk men ingen torrdräkt behövs.
Vågorna är inte enorma men de kommer från två olika håll och liksom puffar vår lilla båt åt styrbord och sen babord. Vi far från sida till sida och det gäller att hålla i sig både ovan och under däck. Vågorna har enorm kraft och vår 35 ton tunga båt känns mer som en badanka eller tvålkopp i ett badkar.
Jag lyckades Ramla ur min koj i fredags, så har lite ont i benet och rumpan. Det var en smärre chock, men allt gick bra.
Undviker att vara på fördäck, och håller mig till att styra och göra enklare saker eftersom jag behöver röra mig lite långsammare än vanligt.
Hade köket igår och det blev en lång dag. Var uppe från 02.30 till 19.30 med endast 2 tim vila.
Vi valde att lyxa till menyn. Till frukost bjöd vi på löskokta ägg och bacon. Jag har aldrig kokat 22 ägg på en gång förut. Brukar koka i 4 minuter för löskokt, men eftersom vi har lågtryck pä 980 mbar, behövs längre tid. SÅ äggen blev väldigt lösa! Konstigt nog var de väldigt populära iallafall.
Till lunch serverade vi pasta med pesto och pannkakor till efterrätt. Många pluspoäng blev det för pannkakorna!
Till middag chilli con vegetarisk carne. Också uppskattat men vi fick enorma mängder mat över. Fiskarna blev förhoppningsvis glada.
Vi har sett späckhuggare som jagade tonfisk. Tonfiskarna hoppar högt över vattnet när de försöker undfly faran.
Nu har jag bara ca en vecka kvar innan seglatsen är över. Jag kommer att behöva reflektera över resan och förstå. Vad hände egentligen? Det är så mycket som sker inombords och samtidigt är varje dag densamma, det går på "repeat". När Jag står vid rodret och styr fram dag som natt känns det ibland som en dröm. Overkligt och jag får påminna mig om var jag är.
Vi hörs snart igen
Jonas

Kommentarer