Hej alla bloggföljare :)



Foto taget på Jonas utanför Cádiz Spanien. Väldigt fin bild.

Hej alla bloggföljare!

Familj, vänner, nya vänner, alla vänner, alla ni nyfikna som inspireras av denna blogg om drömmar, segling, den inre och yttre personliga resan!

Vi börjar nu alla räkna ner dagarna och helt plötsligt så är det ensiffrig siffra tills tävlingsbåtarna når Fremantle/Perth i Australien. Känns overkligt och verkligt på en och samma gång. Etapp 3 har varit minst sagt utmanande både för mig på land och framför allt för Jonas och alla seglare som nu i skrivande stund fortfarande befinner sig på den kända etappen The Rouring fourties.

Jag har lyssnat en del på Sir Robin Knox-Johnston som är grundaren till Clipper race, jordenruntseglingen. Han säger i en intervju att det är en enorm känsla att se seglarna när de seglar in i hamnen i Fremantle Australien. De STRÄCKER PÅ SIG med STOLTHET och SJÄLVSÄKERHETEN är på topp, för de har varit DÄR och de har GJORT "DET" i rouring fourties!

Sir Robin har seglat jorden runt alldeles själv, helt otroligt.

Det krävs mod att göra denna resa, och för att plocka fram det modet så behövs det också rädslor. Ett extra tack och tacksamhet till alla rädslorna som fick vara med under denna höst. De har fått oss att träna våra modmuskler. Jag har många som hört av sig till mig ang. en liten video som jag la ut på FB. Då kändes det på riktigt som att många förstod lite mera om vad det handlar om, det kändes bra att visa den trots att det väckte många tankar, rädslor och funderingar.

Min träning under 2 år tillbaka har varit att titta på dessa filmer för att träna mig och förbereda mig på var Jonas skulle vara med om. Det var skräck första gången minns jag, men efter hand och många videos senare så har jag vant mig mera.

Alla dessa korta mail som Jonas och jag har skickat till varandra under hans resa så kan jag med stor stolthet försäkra mig om att jag kommer att möta en Jonas som har vuxit så mycket som människa i sitt inre. Jag har påmint honom otaliga ggr att umgås och släppa fram "lilla Jonas". Lilla Jonas har fått vara med på alla sätt och med alla sina känslor. Det har varit fantastiskt att få läsa om allt han har hittat på. Jag längtar efter både lilla och vuxna Jonas ofantligt mycket.

Jag är väldigt glad att Jonas nu ska segla in i Fremantle alldeles snart en plats där han har bott en stund i sin ungdom. Han åkte dit och seglade och surfade som ung kille i några månader. Tänk vilken känsla att komma tillbaka till den platsen igen.

Där kommer han att chilla några dagar, reflektera och skriva över sin resa han har gjort denna höst. Därefter kommer han att flyga till Sydney för att fira jul med sin dotter. Så härligt att de får mötas.
Tänk att ha en pappa som seglar till Australien!!! Det är stort och coolt.  
Snart snart så är han tillbaka i Sverige.
Men först hejar vi vidare på att det just nu ser ut som att det kan bli en pallplacering igen denna etapp.
Heja Zhuhai och heja Jonas 😊

Tack för allt stöd och support, vi hörs snart igen // Madeleine




Kommentarer