Tisdag 7 Nov pos 37gr Syd 12 gr Ost 350 nm kvar

Hej
Sitter i vår salong och skriver med sällskap av våra två köksare som förbereder lunchen. Det är alltid så intressant att betrakta hur olika personer samarbetar. Varje dag är detta som en litet minisåpa, ett skådespel, underhållning. Ofta är det en av dem som leder arbetet men ibland är det mycket diskussion och debatt om vad som är bästa sättet att förbereda och tillaga måltiden. Hacka lök, skala skiva morot och potatis, öppna konserver, koka ris eller pasta, hitta ingredienser och kryddor och så vidare. Vi har haft problem med spisen och har bara 2 fungerande lågor, huvudbrännaren är trasig.
Sen kommer serveringen. Vi har stora hundskålar med halkskydd som inte halkar och flyger omkring. Att portionera ut rätt mängd så att det räcker till alla 18 kräver lite tankearbete också. Vi har oftast gott om mat och man får en andra portion också.
Blir man inte mätt har vi alltid ett förråd med snacks som fylls på var 4e dag med nya godsaker. Imorse hittade jag choklad, Kitkat, vilken lycka! Andra favoriter är russin, katrinplommon, mandlar, kola, digestivekex. Med lite tur hittar jag ibland cashewnötter, men de går åt fort.
Senaste dagarna har vi haft medvind med spinnaker, tyvärr inte optimal riktning så vi får sicksacka oss mot målet. Nätterna har varit kolsvarta utan stjärnor så jag har fått styra extra mycket. Jag satte nytt fartrekord på 22 knop i en hiskelig surf nedför en gigantisk våg. Läskigt och häftigt med en känsla av att jag ansvarar för 17 andra och att vi inte krashlandar för hårt in i nästa våg.
Nu längtar vi alla till Kapstaden och vi har vadslagning om vår ankomst med pris i form av kajakpaddling. Min gissning är torsdag kl 10.
Vi har börjat se en del djur igen. Delfiner längs båten och en val som simmade bredvid oss. Vi såg den som en ljus nyans under ytan gissningsvis 7 m lång. Senare visade den sin ryggfena för oss. Jag hoppas få se fler valar närmare land.
Väl iland ska jag fixa ett simkort och ringa min älskade Madeleine.
Ta hand om dig
Jonas

Kommentarer