Sön 26e nov, pos 44gr Syd 45gr O, 3200nm kvar

Hallå,
Idag har vi städat båten. Efter en vecka är det ganska skitigt på golvet/durken. Matrester, hår, papperstussar, godispapper, öronproppar, kaffespill, etc. Vi dammsugar, lyfter alla dunkar och torkar av dem över- och undertill och längs kanter. Ena vakten gör styrbord sida, andra babord.
Det passar bra nu när vi har lugnt väder och båten går stadigt utan lutning.

På tisdag väntar vi vindar på över 25 m/s, som ska hålla i sig 4 dagar. Städningen är en del av förberedelsedan, att ha rent och ordning och reda ombord. Personliga förberedelseder är att plocka undan saker och se till att man hittar sina varmare kläder och torrdräkt om man har en. Jag kommer för första gången ha min.Det kommer bli kallare och blötare än någonsin på denna resa, så den kommer att behövas.

Det kommande hårda vädret kommer som tur är innebära medvind, och vi kommer förhoppningsvis flyga fram i rekordfart. Jag hoppas vi kommer få uppleva de där gigantiska vågorna som jag drömde om.

Sjösjukan har hållas sig borta och jag bestämde mig för att sluta med sjösjukepiller, och sjösjukeplåster. Tror de ger en vissa biverkningar och jag har märkt mer trötthet av dem. Vi får se när stormen kommer om jag klarar mig.
Just nu skiner solen och vi har medvind, 7 grader i vattnet och luften och vi har återtagit ledningen, underbart!

Vi kallar det "Champagne sailing".

Ha det bra.
Jonas

Kommentarer