Snart dags för nästa race

Hej där 
Nu är det snart dags för oss att ge oss av igen. Vi har 4750 sjömil som vi ska göra med start imorgon lördag mot Australien. 
Etapp tre kommer bli den mest utmanande hittills. Vindarna de närmsta dagarna är mellan 10 och 20 m per sekund från nordväst eller nordost vilket betyder att vi kommer ha möjlighet att segla spinnaker. De fenomenala Vågorna som vi förväntade oss på etapp 2 infann sig aldrig men nu på etapp tre kan vi nog vara säkra på att de visar sig.
Efter skepparmötet idag hade jag ett bra möte med mitt vaktlag. Vi kommer vara 10 personer i vaktlaget varav nio är aktiva eftersom en alltid har kökstjänst. På denna etapp kommer vi beton vissa saker lite mera vi kommer höja säkerheten genom att kräva att alla har sin pannlampa tänd när vi arbetar under mörker. Vi kan så se var alla befinner sig och vi kan också se vad vi håller på så att vi minimerar misstag. Vi kommer också kräva att när någon går upp på fördäck att en andra person följer med fram till masten för att ha koll på den personen som befinner sig längst fram. Min egen roll kommer innefatta mer av navigation och ruttplanering. Vid varje vaktombyte så kommer jag sätta mig med skepparen vid vår navigationsdator och gå igenom vädersystem och kommande förväntade väder och vindförändringar.
Jag är väldigt taggad inför den här etappen. Detta kommer bli den bästa. Nu har jag kommit in i min roll och rutinerna. Det som avgör ett sånt här race är säkerhet , besättningens välmående och minimering av misstag. Men det viktigaste är tydlig kommunikation. För att vi ska kunna kommunicera från för till akter när det blåser som mest har vi en uppsättning headsets speciellt framtagna för kappseglingsbåtar. Vi har tre headsets och tanken är att vi ska använda dem när vinden ryter för att kommunicera mellan skeppare, vaktchef och de som är på fördäck. 
Igår hade vi Vår sista fixar dag och det bjöds på en fin lunch på båten. Nu har vi tvättat vattenlinjen igen och fixat det som behövs till exempel nya starkare lattor till storseglet och nytt halkskydd.
Jonas

Kommentarer