Onsdag 22 nov , Pos 42gr S,33gr O, 4000 nm kvar

Hej vännen.
Vi är nu i "The roaring fourties "
Ligger i min koj efter en heldag med kökstjänst. Yogurt, gröt och toast till frukost. Imorgon är Yogurten slut. På denna etapp har vi en isbox istället för kylen, eftersom vi gav den till Unicef i Punta, då deras gick sönder. Vi har fortfarande kvar frysboxen dock.
Till lunch serverade vi Bagel med rökt lax och mjukost. Jag och min kökskollega diskuterade länge ifall ett paket lax var till till 4 eller 8 personer. Vi enades till slut att det var till 4 personer. Två Bagels var krävde att vi satte upp en effektiv "Creme cheese and salmon Bagel supply chain " . Vi gjorde 40 Bagels på en timme! Riktigt bra samarbete. Till middag gjorde vi pasta arrabiata med kyckling. Även denna produktionsprocess blev lyckad och efter 1 timme och 45 minuter var vi klara exakt 18.20 att servera det första vaktlaget.
Vi har medvind så båten lutar inte så mycket men en och annan broach (då båten lägger sig ned 45 grader ) gör att vi pausar arbetet och får hålla i både oss själva och kastruller.
Nu har jag en hel natt vila och imorgon går jag på klockan 13.00, så extra lång ledighet.
Vi ligger fortfarande etta men Perseverance är bara 7 nm bakom oss, så det gäller att vi kör på men inte för hårt så att något eller någon går sönder.
Vinden har ökat med byar på 25 m/s och vågorna börjar bli riktigt stora. Dock en bit kvar till de 14 meter jag hoppas få uppleva.
Vi har sett valar igen. Två knölvalar gav oss en uppvisning av vad vi tror var att de jagade småfisk. De kastade sig upp och gjorde enorma plask och de viftade med sina långa framfenor. Det såg ut som att de vinkade till oss som var ca 200 meter ifrån.
Sköt om dig.
Jonas

Kommentarer

  1. Härligt. Vi har ätit skinksmörgås. Det är inte så dumt heller.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar