Måndag 20 nov, Pos 38gr Syd 23gr Ost

Hej vännen
Efter att ha rundat godhoppsudden är vi nu inne i södra indiska oceanen. Wow, det största av alla mina drömmar med denna resan. Vinden har börjat öka och vi hoppas på 15 m/s från Nord det närmaste dygnet. Inga jätte vågor ännu men vi hade en rekordsurf utan spinnaker på 18,4 knop.
De första dygnen har varit behagliga och alla sover som stockar i den mjuka sjön som vaggar oss. Jag njuter av att gungas till sömns och höra det porlande ljudet av havet några decimeter från mig i min koj.
Jag lyckades ju dra vinstlott igen och fick även denna gång bästa kojen.
Och vi leder och var snabbaste båten på den senaste 6 timmars rapporten, 12,3 knop i genomsnitt vilket borde skrämma skiten ur de andra båtarna enligt vår skeppare James. Haha!
Vi får dock inte luta oss tillbaka för då kommer misstagen. Vi kör på som vanligt, dvs vårt sätt med detta grymma team.
Jag är åter vaktchef och denna gången 5 nya medlemmar, 3 helt nya och 2 från andra vakten.
Båten är fylld med färsk mat igen och vi har ätit lasagne, empenadas och en fet riktigt stor ost och skinksmörgås med coleslaw och sallad. Yogurt till frukost känns som lyx.
Nu ska jag äta middag. Vet inte vad det blir men det doftar ljuvligt från min koj. Sen upp för ett första av två nattskift.
Sköt om dig.
Jonas

Kommentarer