Kapstaden 13 nov 2023

Hej vännen.

Jag vill uttrycka min tacksamhet över att du följer mig i min blogg. Jag vill också backa tillbaks bandet lite grann. När Jag bestämde mig för att skriva en blogg hade jag ganska höga ambitioner. Har tyvärr inte blivit riktigt som jag tänkt mig men förhoppningsvis är det jag skriver intressant för dig. Jag kanske nämnde det för dig tidigare men skälet är att det är svårt att skriva på mobilen från båten, eftersom röstinmatning inte fungerar som jag hade tänkt mig. Man måste ha koppling till internet, för att svenska versionen ska fungera, vilket vi inte har på båten. Det andra skälet är den begränsade mängden tecken Jag kan skriva i och hålla mig inom min köpta kvota. Jag kan skriva upp till 500 tecken för 3 p eller jag kan skriva upp till 2000 tecken för 6p som en trappstegsmodell. 
På etapp 2 har jag skrivit tre eller fyra inlägg endast och jag hoppas att jag kunde ge dig en kort bild av det som sker på båten.
Mina höjdpunkter från etapp 2 är surfen i 22,3 knop, när vi krockade med en val och det tredje är nog när vi fick se taffelberget på cirka 30 sjömils avstånd , 5 landmil, då vi inte hade sett land på 18 dagar.
 Jag har nu varit i Kapstaden i fyra dagar och jag har redan hunnit upptäcka en hel del av denna fantastiska stad. Jag har hunnit med en buss rundtur bestigit taffelberget och besökte igår Robben Island. Visste du att namnet Robben Island kommer ifrån att det fanns mycket sälar på den här ön en gång i tiden och Robben betyder säl på holländska tror jag det är eller om det är afrikaans.
 Nu ska jag berätta lite grann om hur jag upplevde etapp två. Jämfört med etapp ett har etapp två varit betydligt mer behaglig för mig. Framför allt mentalt och inte så mycket illamående som jag hade i etapp 1. Jag har varit sjösjuk ett par gånger men inte alls på samma sätt som etapp ett. Det fysiska arbetet har varit tyngre, Precis som skeppar en utlovade. Mentalt har jag mått mycket bättre. Mitt vaktlag har varit väldigt harmoniskt och kamratligt och vi har alla varit på samma nivå gällande exempelvis humor, prat och personkemi. En väldigt skön grupp helt enkelt.
Förutom sightseeing här i Kapstaden så har vi idag haft en arbetsdag. Framför allt har vi jobbat med att reparera segel, våra spinnakrar. 
Jag höll på med det i sju timmar. Vi har tre spinnmakrar och två av dem hade en hel del hål som vi lagar med segeldukstejp. En lapp på var sida och så syr vi ihop det så att de sitter fast riktigt ordentligt. Vi har också ett gäng som har jobbat med inköp av mat inför nästa etapp samt stuvning av mat in i båten. På nästa etapp har vi hela sju nya besättningsmedlemmar, som redan anlänt och de hjälper till med allt som behöver göras med båten. Vi har också tre personer som lämnar så netto kommer vi vara fyra personer fler, det vill säga 22 totalt inklusive skeppare.
Imorgon har vi öppen båt då vi återigen ska visa allmänheten runt på båten och svara på alla tänkbara frågor de kan ha.
Ha det fint så hörs vi snart. 
Jonas 







Kommentarer

Skicka en kommentar