Söndag 29 okt, Pos 38gr Syd, 32gr Väst, 2400nm kvar

Hej
Vi rör oss sakta mot Kapstaden. Om inte vinden vänder med oss kommer det ta 2 veckor till och vi missar ankomst fönstret. Det tar längre tid en väntat iom motvinden och vindhål då vi gör endast 2-3 knop. För att nå Kapstaden innan den 10e behöver vi genomsnitt på 9 knop i rätt riktning. Vi får se. Just nu gör vi 7. Vi ligger fortfarande 3a och vi gör allt för att segla så snabbt vi kan vilket innebär segelbyten, segeltrim, tömma kölsvinet på vatten, styra fokuserat.
Senaste dagarna har vi haft klart väder med fantastiskt fina ljusa nätter med fullmåne som lyser upp. Allt blir enklare då det inte är kolsvart, framförallt att styra.
Igår hade vi solsken så kortbyxor och sandaler kom fram istället för sjökläder. Väldigt ovanligt för dessa vatten, men uppskattat. Stövlar och handskar fick komma upp på däck och torka. Redo för nästa oväder.
Jag har en seg förkylning som börjar släppa nu efter 5 dagar. Som tur är har jag kunnat sova bra. Det är svalt och båten gungar lugnt så vi vaggas till sömns på ett underbart sätt. Alla sover som små barn. Många av oss hade svårt att sova i Punta, på hotellrummet, så nu tar vi ifatt sömnen.
Idag har jag kökstjänsten så inatt får jag sova hela natten, ska bli underbart.
Bananerna blev dåliga redan efter 2 dagar och nu äter vi apelsiner och meloner så det det sprutar ur öronen på oss. Snart är de också slut, en del dåliga har vi fått slänga över bord.
Vi ser inte många djur just nu, men ett par valar har visat sig och en hel del Albatrossar. Faktum är att jag är förvånad över hur många det är. Stundtals ett 20-tal som seglar med vinden och följer oss. De glider fram och rör knappt vingarna alls. Så mäktiga!
Igår när jag styrde kommer en stor Albatrossar in precis framför båten från sidan och tittar på mig och vill berätta för mig "kom igen Jonas du fixar detta ". Drömmen om att få se Albatrossar i södra Atlanten infrias 100 gånger om. Lycka och tacksamhet.
Ta hand om dig
Jonas

Kommentarer