Punta del Este äntligen

Som du redan vet så är vi nu i land i Punta del Este vi kommer i land för cirka 30 timmar sedan. Min reflektion över denna resa har bara börjat. Igår städade vi hela båten, vilket tog sex sju timmar. Nu är den ren och fin igen och vi har redan börjat att förbereda nästa etapp med sortering av mat och listor på saker att fixa och att inhandla. Att vara i land känns helt orealistiskt.  Jag har ännu inte förstått riktigt vad de fyra sista veckorna har inneburit. 28 dagar till havs. Det kommer krävas några dagar till för mig att reflektera och förstå. Det har varit kämpigt, mycket illamående, enorm trötthet. Vi har nog haft alla tänkbara väderförhållanden förutom snö
Jag sitter här nu på en bänk vid havet och har börjat reflektera över resan. Punta del Este är en liten turistort men även ett lokalt fiskesamhälle. Fiskarna ger sig av tidigt på morgonen för att hämta sin fångst och sen säljer den på lokala marknaden. Här finns en ganska stor Segelklubb med mycket aktiviteter och seglarskolor. Vädret är idag fantastiskt fint och soligt. Klockan är bara åtta på morgonen lokal tid Det har varit en kylig natt temperaturerna går ner till gissningsvis fem grader.  Underbart! Planen för dagen är att först och främst hitta lite frukost och sen ska jag lämna in en påse med smutsiga kläder för tvätt. Ska påbörja min reflektion över den här resan. Jag har haft många funderingar och tankar på resans gång och jag ska börja reflektera och sortera dem. Jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv lärt mig väldigt mycket om hur en sån här kappsegling fungerar. Det har varit många stora överraskningar som jag inte var förberedd på. Den största är sömnbrist.Jag var inte förberedd på att det skulle vara så svårt att sova. Det andra är återkommande sjösjuka kanske ihop med utmattning som har skapat illamående. Trots det är det  ofta bara de positiva sakerna jag minns.  Det har varit otroligt fina upplevelser vi har haft extrem värme i The dold drums med solen i Zenit. Det har varit regnskurar och åskoväder. Stiltje. Kuling på över 20 meter per sekund. Mot slutet var det riktigt kallt och det var fullt underställ på. Tre lager, handskar mössa och trots det blev det kyligt efter ett par timmar på däck.
Gällande seglingsbiten och lagarbetet är jag otroligt imponerad och faktiskt lite överraskad över hur lite konfliktenr det varit. Vi bor 21 personer på en väldigt liten yta och det där ständigt pågående samtal, diskussioner, skratt, aldrig tyst. Vi är beroende av varandra att allting fungerar och vi har haft ett otroligt fint samarbete. Skepparen är väldigt nöjd med vår insats och själv är jag väldigt imponerad över hur teamet har fungerat. Fantastiskt roligt.
Jag jag har inte skrivit så mycket under resans gång så jag ska skriva av mig lite mer nu när jag är i land.  Hoppas ändå att du haft utbyte av mina inlägg.
 Ha det fint så hörs vi snart 
Jonas

Kommentarer