Punta del Este 18 oktober

Hej igen,
Har varit i land i fem dagar nu i Punta del Este. 
Det har varit dagar med reflektion i en väldigt skön atmosfär här. Vädret, klimatet är helt fantastiskt, har varit tre dagar med solsken och 10 till 15 grader i luften, vilket passar en svensk som en hand i handske. Jag har reflekterat mycket över resan hit och det har varit jätteskönt, och jag har bearbetat de upplevelser Jag har haft. Både positiva och negativa, och känner att nu är jag snart redo att kasta mig över nästa etapp. 
I måndags hade vi en hel dag då vi fixade båten. Vi lagade segel.
Vi inspekterade alla spinnackrar och markerade vad de behöver lagas. 
Vi monterade isär alla vinschar rengjorde och smörjde upp. Vi tog isär alla avlastare till fallen rengjorde dem. Och vi bytte två av lattorna i storseglet som hade brutits av. Vi bunkrade mat igår och har börjat fylla våra förråd igen och vi har ytterligare bunkring att göra på fredag.
Igår träffade jag en annan svensk kille som seglar på Unicef, Mattias heter han. Det var väldigt skönt att prata svenska med en kille som också är van seglare. Vi pratade segeltrim  styra båten, lagkänslan och vad som har funkat och inte funkat. Det var skönt att veta att de har haft samma utmaningar som oss och jag fick bekräftelse på att segeltrimmet är otroligt svårt på de här båtarna och att styra båtarna är också en stor utmaning. Det var ju min känsla från början men jätteskönt att få det bekräftat av en annan seglare som vet vad han pratar om. 
Pratade med en annan vaktchef, en tjej på Unicef, som hade precis samma upplevelse som jag har haft som vaktchef, det vill säga en otydlighet i rollen och en otydlighet i kommunikationen från skepparen, väldigt skönt att få den bekräftelsen.
På nästa etapp vet jag inte om jag kommer vara vaktchef igen. Jag ska föreslå för James vår skeppare att, Vill han att jag fortsätter så gör jag det. Vill någon annan provat på den rollen så är jag helt okej med det också. Det känns väldigt bra och jag finner att det viktiga är att få hela teamet att fungera och det kan jag bidra med ändå.
Jag har också naturligtvis haft långa fina samtal med min Madeleine. Vi pratar flera timmar varje dag. Vi passar på att ladda våra batterier på var sitt håll och förbereder oss för två och en halv tre veckors Tystnad med bara e-post kommunikation. Vi har pratat mycket om framtiden och vi har landat i ett gemensamt beslut. För några dagar sedan bestämde vi att vi ska flytta ihop och det känns jättefint och fantastiskt. Vi har redan börjat prata om lite praktiska saker som vi vill förbereda oss på. Ni får veta mer senare.
Madeleine har berättat mycket om sin inre resa som hon har gjort nu under det veckorna som har gått då jag har varit ute till havs. Hon har haft en jobbig resa men som nu börjar se väldigt fin och positiv ut. Ska bli mycket spännande att få se vad den landar in i, nästa år. 
Ha det fint så hörs vi snart igen. Söndag den 22 oktober går starten mot Kapstaden, se det live på Clippers hemsida. Ha det fint.
Jonas 

Kommentarer

Skicka en kommentar