Dag 24 mot Punta del Este, Uruguay

Sö 8 okt
Position 28 grader syd, 42 grader väst.
Ca 800 av 5500 sjömil kvar. Vi har haft bra vind från NO fram till i fredags och jag noterade toppfart på 20,2 knop i en härlig surf. Vi gjorde 86 sjömil på 6 timmar och skepparen sa att han aldrig tidigare pushat en Clipper båt så hårt. Den natten styrde bara jag och skepparen. 10 - 13 m/s med Code 2.
Jag lär mig båten hela tiden och fick en underbar upplevelse av att vara ett med båten. Trots totalt mörker inga stjärnor som referens lyckades jag få båten att flyga fram och hitta den fina balansen mellan lyckad surf nedför vågdal och en okontrollerad broach. Lycka och glädjetårar. Alla blev djupt imponerade.
Efter det fog vinden plötsligt och vi har de senaste dygnen bytt segel 5 ggr. Alla 3 spinnakrar och windseakern har varit uppe och ner igen och upp igen. Vid ett tillfälle hade vi alla 3 spinnakrar opackade, 2 under däck och en uppe på däck. Vindhål och vindvrid på 140 grader.
Folk börjar gå in i feststämning över att vi snart är framme. Alla längtar till land och en tillvaro som inte gungar, lutar eller studsar. Det pratas mat och hamburgare, öl som väntar. Att få sova i en hotellsäng några nätter och komma ifatt saknad sömn.
Rutiner sitter mer och mer och som vaktchef har jag nu ett välfungerande lag där vi funnit en bra balans mellan detaljstyrning, fritt val och samförstånd. Vi roterar rorsman så mycket vi kan beroende på väder och alla blir bättre och bättre
Nu är det snart middag, chili con carne. Vi har fortfarande kött i frysen. Imponerande!
Jonas

Kommentarer