Dag 4 mot Kapstaden

Dag 4 , 25 okt, Pos 35 gr S , 47 gr W, 3200nm kvar
Efter vindhålet fick vi rejält med vind, 15-20 m/s rakt mot oss. Det blev ett tufft dygn med många segelbyten och revning av storsegel. Regn dimma, åska och sjögång som dränker oss på fördäck när byter segel. Jag blev dyngsur av vågor och av svett av det hårda arbetet. Mitt underställ av merinoull stinker redan! Jag har 3 ombyten med mig. Byter kallingar och strumpor var 3e dag är planen.
Efter kulingen fick vi åter lugnt väder men ikväll väntar en ny kuling. Såhär kommer vi ha det hela vägen till Kapstaden, allteftersom lågtryck passerar oss. Lugnt respektive hårt.
I hårt väder är toabesök som att gå på gymmet. Hålla i sig i 40gr lutning för att inte ramla. Spola ofta så att inget skvilpar över kanten på den lilla skålen! Att klä på sig likaså, Hålla i sig med ena handen och klä på sig med den andra.
Igår såg vi flera valar. Två så nära att vi nästan behövde väja, 5 meter ifrån oss, mäktigt.
Vi har nya kojer denna etapp, rättvisa genom lottdragning. Nu har jag den bästa kojen ombord. Den är låg, 20 cm över durken, och enkel att komma in i. Oavsett bog ligger jag tryggt utan risk att ramla ur. Jag slappnar av mer och sover mycket bättre nu med svalare väder.
Mitt vaktlag funkar riktigt bra och vi jobbar intensivt ned att driva båten framåt. Igår ledde vi en stund, nu är vi trea. Allt kan hända dock, vi har långt kvar. Förmodligen minst två veckor.
Nu i början har vi mycket färsk mat, frukt, grönsaker och till och med yogurt. Päronen börjar bli dåliga så de äter vi först. Sen, kivi bananer, melon, apelsin och äpplen.
Nu ska jag snart klä på mig och äta middag innan kulingen. Inatt blir det kallt och blött! Precis som de lovade i resekatalogen!
Sköt om dig.
Jonas

Kommentarer