Dag 10 mot Punta

Position 14 gr N 24 gr V
Ligger i förpiken där vi har våra segel, det enda stället på båten som erbjuder skugga och lite ventilation just nu, eftersom Vi har den stora luckan öppen . För första gången sen Puerto sherry mår jag riktigt bra rent fysiskt. Jag har förmodligen haft en del vätskebrist konstant. Idag har jag druckit 4 l vatten redan och kl är bara 14.00. Allt kommer ut som svett, som rinner konstant. Att sova är en utmaning, och man sover i stunder om en timme åt gången. Det var länge sen jag hade en sammanhängande sömn på mer än 2 tim.
Illamåendet har gjort att jag ifrågasatt vad jag gör här. Hjärnan funkar inte som den ska heller och det känns som att vara i en bubbla.
Igår hade jag kökstjänsten och det var en utmaning att ta sig igenom med ett konstant illamående. Tittar på mina händer och blir chockad av hur mycket vatten de sugit i sig av allt diskande i saltvatten. Fingertopparna har tappat ett lager hud och när resten av fingrarna svulnar upp är det 1mm skillnad i hudtjocklek, ser helt sjukt ut.
Vi har haft fortsatt medvind och ganska behaglig färd med spinnaker. På nätterna har vi sällskap av flygfiskar som landar på däck och vi plockar bort runt 20 stycken varje natt.
Vi passerade Kap Verde imorse och jag fick SMS från operatör som hälsade välkommen! 1 MB 96 kr!
Nu vänder det snart. När vi passerat ekvatorn kommer vi att få svalare igen, om ca 4 dagar.
Jonas

Kommentarer