Dag 1 till havs

Position 51 grader Nord, 3 grader Väst.
Jag vaknar upp av ett oväsen på däck, hör hur skepparen ger order vinschar visslar. Vi hade code 2 uppe när jag gick av min vakt kl 7 imorse och skepparen hade förvarnat ett sekelskifte till den mindre code 3 spinnakern. Mycket riktigt, när jag sticker huvudet ut från min koj ser jag ett vitt berg av vit segelduk. Jag gissar också att det gjordes ett "flygande skifte" då jag inte noterade någon fartminskning när 2an togs ned.
Det känns så grymt att vi nu är på väg, och jag känner en sån lycka att tårarna rinner. Tänker på Madeleine.
Ännu en dröm gick i uppfyllelse igår kväll då jag fick se delfiner hoppa bredvid båten. Det Jag inte visste och som fövånade mig var att det blir ett plaskade ljud också när de bryter vattenytan på väg upp, så det hörs 2 plask!
Jag skriver mitt första inlägg från båten och det skickas via satellit. Min väl testade metod att använda röstinmatning sket sig eftersom det inte finns stöd för svenska offline, bara engelska. Så nu har jag kramp i fingrarna. 🙂
Ta hand om dig.
Jonas

Kommentarer