Äntligen land dag 9

Tisdag 12 september
Position, Puerto Sherry,  Spanien   35 grader i skuggan!
Då så har vi äntligen kommit fram. De sista tre dagarna har varit väldigt dryga med motorgång och delvis har vi legat helt stilla. skälet har varit en båt har att motorhaveri och nu blev bogserad av en annan båt. Ledningen bestämde då att en grupp av fem båtar  inklusive vår egen skulle göra sällskap ifall något mer skulle hände. Detta saktade ned oss än mer.
Det var otroligt skönt att komma i land och få ta en dusch till slut, lite orealistiskt faktiskt att duscha efter 9 dagar.  Jag är förvånad över Hur mycket salt som sätter sig på kroppen och kläder till havs. Självklart, Atlanten har hög salthalt men att ständigt vara täckt av salt gör att man aldrig känner sig riktigt torr. Kläder torkar inte riktigt. Det är också en otroligt bra miljö för nagelsvamp och fotsvamp att frodas !
En intressant och också väldigt frustrerande upptäckt jag har gjort är att eftersom det är så pass många totalt 21 personer ombord, är det för mig och för flera ombord inte helt enkelt att bonda ihop sig med alla. Vi är helt för många, men man hittar sin jämlike. 
Så långt har jag hittat två olika karaktärsdrag på grupper i gruppen.  Det är en grupp som har väldigt roligt och skrattar mycket ,skämtade högljudda en 6-7 personer med väldigt avslappnad snabba slappsticks. Sen har vi en grupp som är lite mer tillbakadragen tystlåtna mer njuter av själva upplevelsen. Jag tillhör den senare eftersom jag inte hänger med i det engelska snabba språket med slapsticks. Detta i sig är frustrerande många gånger. överhuvudtaget är det ofta jag finnar att jag inte förstår vad de andra säger. Det är många olika engelska dialekter. Till exempel igår var det en kvinna som sa någonting och inte ens de engelsktalande förstod vad hon menade!
Ikväll är det prisutdelning och party!
Jonas

Kommentarer