Sista förberedelser innan start

Hej. Nu har jag varit i portsmouth i tre dagar. I tisdags var seglade vi i gruppering alla 11 båtar med helikopter som fotograferade alla båtarna. Hela veckan har varit mer arbete än vad jag hade kunnat föreställa mig.  Efter tisdagens segling spenderade vi onsdagen med de sista förberedelserna av båten. Vi gick  igenom alla segel och säkerställde att de är packade på rätt sätt och att i varje horn har vi en Dynema ring,  en liten Loop som gör att vi inte sätter fallkrokarna direkt i metallringar på seglen. Detta gör att vi undviker metall mot metall för att minska slitaget. Många av oss lärde sig detta hantverk. 
Igår så tilldelades våra kojer. Vi kommer vara 19 personer på första benet och vi har 10 kojer så alla kommer att få dela koj med en ur den andra vakten  så kallad "hot bunking". Fördelen är att vi kryper ner i en varm och gosig koj när vi kommer ner från däck, men ställer stora krav på hur vi packar våra saker. Vi har funderat många många timmar hur packa. Packa om  sortera i våra olika dry bags och så vidare. Själv har jag sex olika dry bags med olika innehåll och för första veckan  ner till Spanien har jag i princip två dry bags med det nödvändigaste. En med kläder och en med andra saker såsom tandborste  mina vitaminer, solglasögon , extra glasögon osv. Efter den lilla ompackningen och väldigt noga stuvning av saker så visar det sig att vi faktiskt fick lite Space över i våra små "hål i väggen' varje hål är uppskattningsvis 200 liter.
 Igår var det vår tur att hämta upp vårt Team kit med kläder. Våra "brandade" jackor och t-shirt med vårt teamnamn och logotypes och lite reklam grejer. Dessa kläderna bär vi på land på stopover så att alla ska se vilka båtar vi tillhör.  Idag fredag är det vår tur att ha en så kallad "Open boat tour" för allmänheten. Under veckans gång har vi turats om två båtar i taget att ta emot allmänhetens besökare. Vi guidar dem, svarar på frågor visar båten både på däck och under däck och berätta lite grann om Livet ombord, hur det fungerar. Det är ett enormt stort intresse så det är fullt ös hela tiden.
Så långt det praktiska, nu till det lite mer personliga saker.  Jag börjar få väldigt bra koll på de andra i teamet. Som sagt vi har kommer vara 19 i besättningen min vaktgrupp är vi nio personer den andra är 10. Jag har lärt mig namnen på alla förvånansvärt snabb, haft ett litet snack med var och en för att få en första känsla av dels vilka roller de kan tänka sig ta oc dels om det är någonting specifikt som de inte vill göra. 
 Jag hade också en väldigt bra samtal med den andra vaktschefen Vi pratade oss emellan om hur vi tillsammans kan driva våra vaktskift. Vi kom fram till ett par väldigt viktiga saker.  Vi ska  definitivt inte skapa någon slags konkurrens mellan vaktgrupperna.
Det är otroligt fint att träffa alla nya människor. Alla har olika bakgrund olika kulturer olika sätt att se på saker och ting var och en har sin Story sina utmaningar sina problem överhuvudtaget väldigt öppen atmosfär. En del precis som jag har funnit en vändpunkt i livet där de vill prova på att göra något helt annat, kanske har andra planer efter Racet och andra har mer precisa mål med hela upplevelsen.
Vi hörs snart igen. Ta hand om dig. Jonas

Kommentarer