Jag blir vaktchef för etapp 1.

Hej, Otroligt goda nyheter fick jag igår. Jag fick besked av min skeppare att han har valt mig som vaktchef för etapp 1, för en av de två vaktgrupperna. Detta var ett av mina högsta mål med deltagandet och nu får jag möjlighet att visa och testa mina färdigheter i ledarskap på högsta nivå. Till min fördel har jag min gedigna erfarenhet av segling och navigation,  och till det min erfarenhet av att leda Team som projektledare.  Denna kombination kommer bli fantastiskt kul att få undersöka.  Jag är väldigt öppen för uppgiften och också ödmjuk inför det som kan hända.  Jag ska leda ett team under alla tänkbara förhållanden, både vädermässigt med kyla, värme i konflikter under utmattning och hunger och så vidare.

Min plan för att leda en vakt,  (vakterna är fyra timmar på nätterna och sex timmar på dagarna),  är att sätta upp mål för varje vakt. Jag har redan skissat på olika typer av mål.  Vi har dels navigation och tävlings målen det vill säga rent seglingsmässigt.  Var befinner oss? Och vart är vi på väg? Hur ligger vi till mot konkurrenterna, osv.  Jag vill också sätta upp mål för de olika rollerna.  På däck kommer vi ha olika roller beroende på en fysisk kapacitet. Vi behöver mål för att genomföra det som vi kallar för "stående order",  det kan vara till exempel att städa båten, det kan vara att göra säkerhetskontroller , underhålla motor och så vidare. De sakerna ska göras under varje vakt.  Jag kommer också ta upp exempelvis Vilka måltider som vi kan förvänta oss under vakten vem som kan ansvara för att ta upp te , kaffe,  snacks mm.  I allmänhet vill ha koll på hur var en mår,  både fysiskt och mentalt så att jag kan planera vakten på bästa sätt utifrån var och ens egna förutsättningar. Jag strävar efter att ha en väldigt öppen och tydlig kommunikation. 

Kommunikation har vi sett är det absolut viktigaste på båten.  Det blev mycket uppenbart på vår "nivå-fyra-utbildning" som vi hade i juni.  Där var många situationen då det uppstod missförstånd på grund av att man inte hörde vad en person sa eller att en person inte uttalade sin avsikt i en manöver till exempel.  Vid varje manöver är det viktigt att varje person som avser att till exempel ta hand om ett skot meddelar detta  till de andra så att det inte blir någon tve-tydlighet om vem som tar det ansvaret. 

I vårt teamet så har vi också satt upp "Team mål" och det är också någonting som jag vill följa upp och vara vägledande i mitt ledarskap. Det är fyra mål som vi satt upp är: 
1. var och en ska känna att de har möjlighet att delta i de roller på båten som de önskar, och möjlighet att lära sig det som man verkligen vill lära sig 
2. inkluderande, det vill säga var och en ska känna att de är en del av teamet och blir inkluderat i teamet oavsett hur många etapper man är med på, eller vilken bakgrund och erfarenhet man har sedan innan.  Det finns en del som är med på en etapp och det finns andra som är med på alla åtta. 
3. var och en ska kunna förbättra sig själv kontinuerligt under hela seglingen.  För min egen del är den här jätteviktig, det ska finnas utrymme att göra misstag och att få positiv feedback och en möjlighet att utveckla sig. 
4.
alla ska vara engagerade.  Det är viktigt att vara och en anstränger sig till det yttersta som Individ och jobbar hårt för att upplevelsen ska bli den bästa.  Det är inga slöfockar som tar plats på denna båt! Här gäller det att jobba hårt både på däck och under däck och när vi är i land. 

Vårt vaktschema som vi kommer börja med är 07-13 ; 13-19; 19-23; 23-03; 03-07
Så för de två första dagar blir det
Vakt A Vakt B
Dag 1:  07-13 ; 13-19; 19-23; 23-03; 03-07
Dag 2;  07-13 ; 13-19; 19-23; 23-03; 03-07

Hur enkelt som helst! 

//Jonas

Kommentarer