Clipper training level 4

2023 05 31: Då är jag på väg till England igen för 4e utbildningsveckan innan Race start i september. Imorgon ska jag få träffa min skipper och 13 medlemmar av hela teamet på totalt ca 70 personer för första gången. Vi har haft en del kommunikation på whatsapp så jag börjar få en känsla för namn,  men folk är dåliga på att lägga upp profilbild på whatsapp,  en överraskning.  Tågstrejk i England så jag har förbokat taxi. Börjar med en halvtimme försenat flyg som sen blir 2 timmar.  Taxi chauffören får åka hem och vila ett par timmar.  Landar ca midnatt och är på hotellet 2 på morgonen. Somnar snabbt och får en kanonbra engelsk och kontinental frukost kl 07.30. Toppen.

20230601. Spännande första dag på den sista träningsveckan innan Race start.  Checkar ut och skyndar till färjan över till Gosport. Träffar Mats på färjan av en slump, han är också en del av samma team och vi träffades på Level 3 i April. Vårt team är  Team Zhuhai. Vid incheckningen får vi de kläder vi får till racet; seglarställ, shorts,  uv-tshirt och softshell jacka. Vi går sen ner till vår båt där resten av besättningen redan är samlade med skeppare James och assisterande Mike. Vi ges en säkerhets genomgång av hela båten både ovan och under däck. Sen är det dags för lunch. 

Jag har turen att vara "mother" första dagen då det är lugnt väder så jag förbereder lunchen medans resten förbereder båten för avgång. Första dagen till sjöss blir ganska lugn och vi övar the "basics" med stagvändning, gippar och revning av storsegel. Vi ankrar första natten. Alla går nattvakt en timme då vi kollar att vår position inte ändras samt håller utkik.  
Andra dagen övar vi på att skicka proviant eller personer mellan båtarna . Vi gör detta genom att vi är två båtar , där den som ska skicka över något till den andra båten, lägger sig framför. Blåser upp den gummibåt som alla båtar är utrustade med, fäster den i en lång lina och sedan låter den löpa ut tills den bakomvarande båten kan nå den med en båtshake. Sen firas en person ned till gummibåten, hängandes i ett fall, för att plocka upp det som skickats och sen lyfter man upp gummibåten för hand. Om det öär en person som sänts över firas denne upp i ett annat fall, precis på samma sätt som vi räddar någon som fallit överbord. 
Vi är 9 Clipper båtar totalt denna veckan där alla genomför samma utbildning och sista dagarna ska vi ha en kappsegling mot varandra. 


20230602 och 03
Dag två är det spinnakersegling som gäller. Vi övar hissning, nedtagning, gippar samt man överbord under spinnaker. På kvällen övar vi man över bord i mörker, mycket lärorikt. Att hitta någon i mörker gör man genom tre metoder; lampa på räddningsselen, navigatorn som lägger en waypoint som aktiveras när vi trycker MOB knappen, samt med AIS som vi har på räddningsselen. 
Nattseglingen blir fantastisk med månsken och spinnakergång. 
Efter 2 dagar till sjöss och vaktgång, 4 tim på 4 tim av, söker vi oss åter mot land för ännu en natt på ankare. Alla ska få en chans att vila ut innan kappseglingen startar. På natten släpper ankaret och vi driver en bra bit innan vi tar oss tillbaka med motor. 

20230604 och 05
Dags för kappsegling mot 8 andra Clipper båtar. Vindarna ska vara NO 6-12 m/s de kommande dagarna. 
Upp 06.30 frukost,  riggning av segel och sen motor ut mot startplatsen. Vi kommer göra två övningsstarter innan den riktiga starten 12.30. Den första är en Le Mans start då alla 9 båtar radar upp sig bredvid varandra med endast storsegel hissade. På start signalen hissar vi de 2 förseglen så snabbt som möjligt, och sen är det bara att köra. 
Andra starten är en vanlig start med startlinje mellan startbåt och ett sjömärke.
Vi gör två mycket bra starter och stämningen är på topp. kl 12.30 går den riktiga starten, utanför Portsmouth. Sen är tanken att vi ska segla för att runda ett märke utanför Weymouth och sedan över till Franska kusten, där målet är. Vi ska sedan invänta alla för att göra en ny start och segla tillbaka till Portsmouth. Efter rundningen vid Weymouth får vi besked att vi inte kommer att starta om i Frankrike utan ska runda ett märke där och segla tillbaka till Portsmouth direkt. Skälet är att tiden inte kommer räcka till för en andra start, eftersom vi ska vara hemma till Onsdag morgon. 
 

Vi seglar bra och vid rundningen i Weymouth ligger vi femma. Över mot Frankrike har vi ganska brant bidevind i den Ostliga vinden och tidvattenströmmen som är 5-6 knop kommer tryckas oss mot Ost och hjälpa oss. Vid rodret börjar jag få känsla för båten , den är ganska tung att styra och vare sig fall- eller lovgirig. Man får jobba aktivt med rodret för att hålla rak kurs. Jag lyckas bra och vi seglar förbi en konkurrent och rundar fyra utanför Frankrike. Tillbaka mot England. Vinden håller i sig runt Ostlig. Först trycks vi västerut då tidvattnet går utåt, för att sedan vända och trycks återigen i rätt riktning och tar oss hela vägen hem utan att behöva slå. 





Kommentarer