Clipper Level 3 training
April - 2023
Ja då är
jag tillbaks i England för utbildning nummer 3. Bodde på samma hotell som förra
gången; Spring garden Guesthouse ett prisvärt helt grymt ställe med den
fantastiske engelsk frukost. Här får man både rostat bröd och äkta engelsk te
och pulverkaffe. Till det kan man välja mjölk och Cornflakes. Första dagen är
teoriutbildning i speciell säkerhet för Clipperbåtarna, det blir en heldag i
lektionssalen.
Vädret
kommer vara skiftande mulet och sju grader men vi ska ju vara inomhus. Imorgone
ska det regna 20 mm och blåsa 10 meter per sekund ungefär 7 grader varmt. Det
blir jättespännande.
Förra
gången jag var här gick vi igenom ganska avancerad kurs i överleva till sjöss
den. Den innehåller både hantering av livflotte och livväst, all
säkerhetsutrustning såsom EPIRB, VHF, SART, AIS, PBL samt nödsignalering.
Clipper nöjer sig nu inte med det utan man har tagit fram en egen kurs för att
höja säkerhet ännu mer. Den kallas för Clipper Race Advanced Safety course och
i den gick vi igenom de händelser som kan inträffa på sjön . Vad händer om vi
går på grund, masten går av eller vi tappar masten, vi tappar kölen, går på
grund, tappar styrningen, brand ombord, sjösjuka. För varje händelse gick vi
igenom
- Hur vi planerar och förbereder oss ifall det skulle inträffa
- Vad vi gör ifall det inträffar och i vilken ordning
- Vilka verktyg och utrustning vi kan använda oss av
Det känns
som en väldigt heltäckande kurs i säkerhet till sjöss vilket känns väldigt
tryggt. Dag två var det då dags att bekanta sig med den båt som vi kappsegla
med. Det är den senaste generationen; Clipper 70. Denna båt är mycket enklare
däckslayout och det är mycket lättare att röra sig på däck speciellt när man är
fast spänd i båten med sin säkerhetslina. Under däck är det mer
spartanskt; ganska trångt pentry och endast 10 sittplatser för att sitta och
äta. Kojerna är betydligt smalare än i i Clipper 68, ca 55-60 cm. Fördelen är
att alla kojer är akter om pentryt och då det är enklare att ta sig fram. Dessutom
finns separat segelförvaring längst fram i fören. På 68orna fick vi trampa runt
över segel som låg över durken där vi sov.
Till slut
kom vi i alla fall ut på havet efter sedvanlig segelriggning med stagsegel och
storsegel. Det regnade på tvären blåste 10 till 15 meter per sekund från
sydväst så sjön gick ganska hög. Jag klarade mig väldigt bra och ingen annan
blev sjösjuk heller, vilket var skönt. Vi övade mycket manövrering av båten.
Segelsättning, stagvändning, gippar och reva in och reva ut. Detta fortsatte vi
med även dag 3 då vädret blev betydligt bättre. Vi hade perfekta nordliga
vindar 10 till 12 meter per sekund. Då var det dags att hissa upp den
assymetriska spinnakern. Efter teori genomgång av hur är allting ska funka fick
vi i alla fall till slut upp code 2 spinnakern (den näst största) Vi har tre
olika storlek på spinnaker.
Vilken
känsla! Vi loggade 10 till 12 knops båtfart i härliga vågor och strålande
solsken. Nu känns det helt rätt. Första gippen satt hyfsat bra andra gippen,
när jag skötte gajarna, satt helt perfekt förstås. Nyckeln vid gippar är att
den som tar det nya skotet jobbar supersnabbt med armarna. Eftersom vi gippar
genom att spinnakern vänds utanför sig själv blir det ungefär 40 meter skot att
ta hem och det måste göras otroligt snabbt. vilket J Lobell är otroligt bra på.
Skepparen var supernöjd. Sen var det dags att träna på manöverbord igen vilket
vi gör vi alla träningstillfällena. Denna gången med en hissad spinnaker. Med
den hissad och 10 knops fart kan vi lätt segla flera distansminuter innan vi
lyckas vända tillbaka till den nödställda. Därför är det otroligt viktigt att
fimpa spinnakern så fort som möjligt. Det det första man gör är att lossa
halshornet. Det gör man genom att släppa på tackline så snabbt som möjligt. Sen
har vi kopplat en så kallad tripplina till en schackel som göra att hela
halshornet lossas från tackline och fladdrar fritt. Sen har vi förväg riggat
lovartsskotet mellan segel och bom och och ner till ett kastblock och sen till
en vinsch. På så sätt är vi alltid redo att snabbt droppa spinnackern. Vi halar
in hela spinnakern mellan bom och storsegel (sk letterbox drop). Detta
arrangemang riggar vi så snart vi ligger på en ny bog, alltid redo för snabbt
agerande vi manöverbord.
Som
vanligt var vi ett härligt gäng seglarsugna människor. Denna gång från 10
nationaliteter och åldrar 26 till 62 år! Sverige, England, Egypten, Mexico,
Italien, Spanien, Belgien, Holland, Kannada och Tyskland.
Kommentarer
Skicka en kommentar