Clipper Level 3 training

 

April - 2023
Ja då är jag tillbaks i England för utbildning nummer 3. Bodde på samma hotell som förra gången; Spring garden Guesthouse ett prisvärt helt grymt ställe med den fantastiske engelsk frukost. Här får man både rostat bröd och äkta engelsk te och pulverkaffe. Till det kan man välja mjölk och Cornflakes. Första dagen är teoriutbildning i speciell säkerhet för Clipperbåtarna, det blir en heldag i lektionssalen.

Vädret kommer vara skiftande mulet och sju grader men vi ska ju vara inomhus. Imorgone ska det regna 20 mm och blåsa 10 meter per sekund ungefär 7 grader varmt. Det blir jättespännande.

Förra gången jag var här gick vi igenom ganska avancerad kurs i överleva till sjöss den. Den innehåller både hantering av livflotte och livväst, all säkerhetsutrustning såsom EPIRB, VHF, SART, AIS, PBL samt nödsignalering. Clipper nöjer sig nu inte med det utan man har tagit fram en egen kurs för att höja säkerhet ännu mer. Den kallas för Clipper Race Advanced Safety course och i den gick vi igenom de händelser som kan inträffa på sjön . Vad händer om vi går på grund, masten går av eller vi tappar masten, vi tappar kölen, går på grund, tappar styrningen, brand ombord, sjösjuka. För varje händelse gick vi igenom

- Hur vi planerar och förbereder oss ifall det skulle inträffa

- Vad vi gör ifall det inträffar och i vilken ordning

- Vilka verktyg och utrustning vi kan använda oss av

Det känns som en väldigt heltäckande kurs i säkerhet till sjöss vilket känns väldigt tryggt. Dag två var det då dags att bekanta sig med den båt som vi kappsegla med. Det är den senaste generationen; Clipper 70. Denna båt är mycket enklare däckslayout och det är mycket lättare att röra sig på däck speciellt när man är fast spänd i båten med sin säkerhetslina. Under däck är det mer spartanskt; ganska trångt pentry och endast 10 sittplatser för att sitta och äta. Kojerna är betydligt smalare än i i Clipper 68, ca 55-60 cm. Fördelen är att alla kojer är akter om pentryt och då det är enklare att ta sig fram. Dessutom finns separat segelförvaring längst fram i fören. På 68orna fick vi trampa runt över segel som låg över durken där vi sov.

Till slut kom vi i alla fall ut på havet efter sedvanlig segelriggning med stagsegel och storsegel. Det regnade på tvären blåste 10 till 15 meter per sekund från sydväst så sjön gick ganska hög. Jag klarade mig väldigt bra och ingen annan blev sjösjuk heller, vilket var skönt. Vi övade mycket manövrering av båten. Segelsättning, stagvändning, gippar och reva in och reva ut. Detta fortsatte vi med även dag 3 då vädret blev betydligt bättre. Vi hade perfekta nordliga vindar 10 till 12 meter per sekund. Då var det dags att hissa upp den assymetriska spinnakern. Efter teori genomgång av hur är allting ska funka fick vi i alla fall till slut upp code 2 spinnakern (den näst största) Vi har tre olika storlek på spinnaker.

Vilken känsla! Vi loggade 10 till 12 knops båtfart i härliga vågor och strålande solsken. Nu känns det helt rätt. Första gippen satt hyfsat bra andra gippen, när jag skötte gajarna, satt helt perfekt förstås. Nyckeln vid gippar är att den som tar det nya skotet jobbar supersnabbt med armarna. Eftersom vi gippar genom att spinnakern vänds utanför sig själv blir det ungefär 40 meter skot att ta hem och det måste göras otroligt snabbt. vilket J Lobell är otroligt bra på. Skepparen var supernöjd. Sen var det dags att träna på manöverbord igen vilket vi gör vi alla träningstillfällena. Denna gången med en hissad spinnaker. Med den hissad och 10 knops fart kan vi lätt segla flera distansminuter innan vi lyckas vända tillbaka till den nödställda. Därför är det otroligt viktigt att fimpa spinnakern så fort som möjligt. Det det första man gör är att lossa halshornet. Det gör man genom att släppa på tackline så snabbt som möjligt. Sen har vi kopplat en så kallad tripplina till en schackel som göra att hela halshornet lossas från tackline och fladdrar fritt. Sen har vi förväg riggat lovartsskotet mellan segel och bom och och ner till ett kastblock och sen till en vinsch. På så sätt är vi alltid redo att snabbt droppa spinnackern. Vi halar in hela spinnakern mellan bom och storsegel (sk letterbox drop). Detta arrangemang riggar vi så snart vi ligger på en ny bog, alltid redo för snabbt agerande vi manöverbord.

Som vanligt var vi ett härligt gäng seglarsugna människor. Denna gång från 10 nationaliteter och åldrar 26 till 62 år! Sverige, England, Egypten, Mexico, Italien, Spanien, Belgien, Holland, Kannada och Tyskland.

 


Kommentarer